Fribourg/Freiburg, Couvent des Cordeliers/Franziskanerkloster, Ms. 137
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Dörthe Führer und Mikkel Mangold, 2020.

Handschriftentitel: Sermones; Moralia; Aristotelica
Entstehungsort: Freiburg (?); Strassbourg
Entstehungszeiten:
  • Mitte des 15. Jahrhunderts
  • Mitte des 15. Jahrhunderts
  • 1416
  • Strassburg 1446
Beschreibstoff: Papier.
Bl. 645 Ochsenkopf, Piccard, Wasserzeichenkartei, Nr. 74876 (1446) und 74892 (1448) sowie mindestens eine weitere Form gleichen Typs; Bl. 55163 Nr. 80751 (1406) und 81099 (1406), Bl. 312f. und 319f. zwei weitere Form gleichen Typs; Bl. 80 und 85f. ähnlich Nr. 66768 (1404) und 66773 (1404); Bl. 327 und 331 ähnlich Nr. 76945 (1442); Bl. 168307 weitere, nicht bestimmbare Ochsenköpfe; Bl. 57f., 77 und 80 Sonne, Piccard, Wasserzeichenkartei, Nr. 41292 (1407) und eine Variante.
Umfang: 331 Blätter
Format: 13,5–14,5 x 10–10,5 cm
Seitennummerierung: Die einzelnen Teile scheinen längere Zeit separat, möglicherweise lose vorgelegen zu haben: ihre äussersten Blätter sind stark verschmutzt, das fehlende Doppelblatt war anscheinend schon vor dem Binden verloren (die Reklamanten verweisen auf die aktuellen Anschlüsse).
Alte Foliierung, 15. Jh., in Teil 2: 1 (49r) – 99 (147r). 102 (148r) – 109 (155r). 111 (156r) – 122 (167r). Neuere Foliierung: 1–181. 181bis. 182–189. 189bis. 190–331.
Lagenstruktur: 3 VIII48 + (VI-1)59 + 5 VI119 + 2 V139 + IV147 + (V-I)155 + 9 VI263 + (VI-1)274 + V284 + 3 VI320 + (VI-1)331
Zustand: vor Bl. 49 und nach Bl. 331 je ein Blatt herausgerissen; äusserstes Doppelblatt der 13. Lage (Bl. 148155) fehlt, Textverlust; nach Bl. 274 ein Blatt weggeschnitten (Bl. 264 vor dem Binden mit einem Pergamentstreifen an die Lage geklebt). Nach Bl. 189 ein eingehefteter Zettel (181bis /189bis). In Teil 2 Reklamanten am Ende der Lagen (59v155v), in Teil 4 regelhaft am Ende der Versoseiten, häufig auch recto (275v327v). Zwei Zählungen der Lagen am Lagenende, in Teil 3 und 4: primus sexternus (179v) – octavus (263v), decimus (274v) – xiiiius (320v); in Teil 4: primus (284v) – 2us (96v).
Spätere Ergänzungen: Korrekturen von der Hand des jeweiligen Schreibers, z. B. 6r, 105r, 195v, 287r. 214v, 238r, 307v Rasuren. 56v Nachtrag in einer schleifenlosen Kursive des 15. Jhs.: Heu nichil valet nobilitas … AH 49, Nr. 784 (3, 1, 2; 2,5f.: quod pro carnis lascivia eterna privor gloria). 167r am Fuss der Seite über Kopf Verzeichnis von Zahlungen oder Aussenständen, 15. Jh.: Andre de Schalsingn xi solidos160v163r und 165r weitere Nachträge, 15. Jh.; 203rv und 226r Nachträge von der Hand des Johannes Rüeffel. Zwischen Bl. 50/51 und 250/251 Lesezeichen, Pergament.
Einband: Mit braunem Leder bezogene Holzdeckel, 15. Jh., mit Streicheisenlinien, Kanten abgeschrägt; ehemals Catenatus, im vorderen Deckel oben Loch und Spuren einer eisernen Kettenklammer. Ehemals eine nach hinten greifende Langriemenschliesse, im vorderen Deckel zwei Messingnägel mit kleinen, sternförmigen Köpfen, im hinteren ein Verschlussdorn erhalten. Rücken an beiden Gelenken gebrochen, oben und unten lose und eingerissen. Ungefärbte Kapitale, ehemals farbiger Schnitt verbleicht. Spiegelblätter Pergament, das vordere um die beiden ersten Lagen geführt. In den Fälzen Pergamentstreifen. Auf dem hinteren Deckel Titelschild, Pergament, 15. Jh.: Sermones collec[te] p[…]ici. Item philosophia quid sit. Auf dem Rücken Rest eines modernen Signaturschildes aus Papier.
Entstehung der Handschrift:
  • Teil 1 stammt wohl aus der Umgebung von Freiburg i. Ue., es enthält das Beispiel von einem Mönch venans de Berne loing de Friburg xm stades (9v).
  • Teil 2 ist auf 1416 datiert (119v).
  • Die Teile 3 und 4 tragen Subskriptionen eines Mönchs namens Johannes Rüeffel aus Strassburg (211v, 237r, 253v und 328v), in Teil 3 mit dem stark gekürzten Zusatz tunc temporis studens in Anglia, in Teil 4 tunc temporis studens Argentine und mit Datierung auf 1446 (328v).
Bibliographie:
  • Fleury, Joly, S. 31
  • Albert Bruckner, Scriptoria medii aevi Helvetica, Bd. 11: Schreibschulen der Diözese Lausanne, Genf 1967, S. 97 mit Anm. 54
  • CMD-CH II Nr. 397
  • Mosberger, Katalog, S. 182–188
  • Lohr, Aristotelica Helvetica, S. 212f.
Kodikologische Einheit: Teil 1 (Bl. 148, Mitte 15. Jh.)
Seiteneinrichtung: Keine Begrenzung des Schriftraums, Zeilenzahl stark schwankend.
Schrift und Hände: Jüngere gotische Kursive von mehreren Händen.
Buchschmuck: Rubriziert (2r3r in Ocker), Verbindungs- und Trennlinien in Tinte und Rot.
Inhaltsangabe:
  • 1rv Federproben und Notizen, zu Beginn der Seite: Sequitur proverbium magristri Iohannis Peri de Arbosio et magistri Anthonii Griodi.
  • 2r35v Exercitamenta. Französisch-lateinische Übersetzungsübungen und kurze Schultexte (teils schematisch aufbereitet). Les povres pecheurs gardoit sainte Katherine Egenos peccatores protegat sancta Katherina 8v Scientia dividitur in eloquentiam et sapientiam. Eloquentia dividitur in …–… De moy vuis de de [sic] bonnes mours Mea vacui bonorum morum interest recordari lectionum nostrarum ingenti diligentia.
    8r, 11r, 22r, 24v31v und 34r bis auf einzelne verwischte Einträge leer.
  • 36r47r bis auf einen verwischten Eintrag leer.
  • 47v48v Federproben und Notizen.
Kodikologische Einheit: Teil 2 (Bl. 49167, 1416)
Seiteneinrichtung: 101r120r Begrenzung des Schriftraums mit Stift, Schriftraum 9,5–10,5 × 6,5–8, 14–22 Zeilen.
Schrift und Hände: Jüngere gotische Buchkursive mit Schleifen von einer Hand.
Buchschmuck:
  • Bis 113r rubriziert, rote Paragraphenzeichen, Zeilenfüller und Überschriften, z. T. in Textura.
  • 101r107v 2–3zeilige rote Lombarden, z. T. mit Punktverdickungen, Konturbegleitstrichen und kurzen Ausläufern.
  • Am Rand vereinzelt Stellenangaben und Marginalien zur Gliederung des jeweiligen Textes. Je ein Loch in Bl. 127 und 149 beim Schreiben markiert und ausgespart.
Inhaltsangabe:
  • 49r50r Sermo. Stetit Ihesus in medio. Iohannis 20 vel Luce 24 (Io 20,19 / Lc 24,36). Notandum quod medius locus est dignitatis …–… sic Christus non solum fuit misericors sed ipsa misericordia.
  • 50v56v Catalogi. Nota xii defectus in mundo, qui totum mundum devastant: Primus senium sine prudentia
    Sechs moralisch-religiös ausgerichtete Aufzählungen: 12 Mängel, 12 Torheiten, 4 Ratschläge eines Vaters auf dem Sterbebett, Meditationen zu 7 Stunden des Tages, 12 Überlegungen vor der Kommunion, 12 Eigenschaften der Hostie mit Allegorisierung (z. T. auf Deutsch). 52v leer.
  • 57r89r Sermones. >De nativitate Christi sermo bonus<. Evangeliso vobis (Lc 2,10). Virtus quelibet ex sui natura gaudium gignit
    Vier Festtagspredigten (Weihnachten, Cäcilia, Katharina und Franziskus); dazwischen (68v) ein Predigtzyklus über die Sieben Todsünden, vgl. Ms. Colmar, Bibliothèque municipal, CPC 1920, 219v (Florenz Landmann, Die spätmittelalterliche Predigt der Franziskaner-Konventualen nach den Handschriften der Konsistorialbibliothek zu Colmar, in: Archiv für elsässische Kirchengeschichte 5 [1930], S. 54); Initien im Register.
  • 89v100v Catalogi. >Nota octo virtutes<. Nota octo virgines, id est octo virtutes, quarum quelibet suum officium exercet
    Fünf moralisch-religiös ausgerichtete Aufzählungen: 8 Tugenden, 3 Artikel über die Seelen (mit Unterpunkten), 7 Vögel mit Allegorisierung, 6 Strafen und 6 Ehren der Verstorbenen.
  • 101r119v Expositio missae. >Incipit quidam brevis tractatus de interpretacionibus missae. In nomine sanctissime trinitatis, patris et filii et spiritus sancti, amen<. Dixit quoque deus: Fiat lux (Gn 1,3). Ista lux est figura veteris testamenti …–… et misit eos predicare veritatem evangelii in universo mundo.
    Vgl. Basel, Universitätsbibliothek, A X 140, 219ra–226va. Anschliessend: >Finis huius scilicet exposicionis misse 1416<.
  • 119v125v Compilatio de confessionibus. Zusammenstellung von päpstlichen Bestimmungen über das Beicht- und Absolutionsrecht für Dominikaner und Franziskaner. >De confessionibus audiendis. Prima conclusio<. Infrascripta de confessionibus audiendis in Romana curia et Bononie ac Padue studiis sunt publicata …–… invenies conclusionem esse irrefragabilis veritatis.
  • 125v129v Versus ac catalogi. >De quinque sensibus versus<. Nota hic quinque sensus hominis fore insertos. Primo: Auditus, visus, gustus, tactus, odoratus
    Merkverse und Aufzählungen zu den 7 Sinnen, Todsünden und Sakramenten (zweimal), 10 Geboten, 9 fremden Sünden, 6 Werken der Nächstenliebe (zweimal), 12 bzw. 14 Glaubensartikeln, 8 Seligkeiten (zweimal), 5 himmelschreienden Sünden, den bischöflichen und päpstlichen Reservatsfällen, 7 Gaben des Hl. Geistes und 6 Werken der geistlichen Liebe, darunter Walther, Carmina 2818, 3786, 9170, 9990, 15482, 19669 und 20647 sowie Walther, Proverbia 29754a; zuletzt AH 46, Nr. 23 (nur die Verse mit Pater noster-Akrostichon). Initien im Register.
  • 129v155r Sermones. >Sermo in Parasceve ex Wernhero<. Filius regis (2 Rg 18,20). Sicut recta nos fides docet et racio in personali unione
    Vier Festtagspredigten: Karfreitag, Ostervigil (Schneyer, Bd. 9, S. 565, Nr. 36 mit anderem Schluss), Allerheiligen und Mariä Verkündigung; Initien im Register.
  • 155v Hymnenübersetzung. >Ymnus Vexilla regis in vulgari<. Vexilla regis etc.: Dez kunges baner die gond uff …–… Du hast errett den helschen roube. Versus: O crux ave spes etc. // Blattverlust.
  • 156r158r Catalogus. Nota xii mirabilia in mundo ymo odibilia Primum est senium sine prudencia …–… 12m est vita religiosa sine pace seminat zizaniam invidie et perturbat pacem etc. Vgl. 50v.
  • 158v leer.
  • 159r160r Tabula. In nomine domini incipit tabula omnium continencium in presenti libello seu collectorum in eo. Primo: Sermo super ewangelium Iohannis videlicet Stetit Iesus in medio, in prima carta. Item xii defectus mundi, in 2 c. …–… Item de xii mirabilibus et odibilibus mundi in centesima et xima carta.
    Anschliessend Nachtrag: Item dominica lxe, verte folium.
  • 160v163r Sermo. Nachtrag. Exiit qui seminat (Lc 8,5). Quesitus Aristoteles a suis discipulis: Quomodo potest anima se ipsam investigare …–… si post male egimus isto die etc. etc.
  • 163v164v leer.
  • 165r Exemplum. Nachtrag. Moriendum est etiam licitis solaciis, quibus cum licencia et cum divina gracia posset inter[esse]. Unde exemplum legitur, quod beatus Bernardus multos habuit discipulos
    Mit deutschen Elementen in der wörtlichen Rede.
  • 165v167r bis auf eine kurze Notiz leer.
Kodikologische Einheit: Teil 3 (Bl. 168274, Mitte 15. Jh.)
Seiteneinrichtung: Begrenzung des Schriftraums mit Stift, Schriftraum 10,5–12 × 7–7,5, 23–27 Zeilen.
Schrift und Hände: Jüngere gotische Buchkursive mit Schleifen von der Hand des Johannes Rüeffel.
Buchschmuck:
  • Rubriziert, rote Unterstreichungen.
  • 1–2zeilige rote Lombarden. Marginalien zur Gliederung und Erschliessung des Textes in wechselnder Dichte, im Tractatus de distinctionibus (254r266r) einige in den Text integrierte Schemata.
Inhaltsangabe:
  • 168r197v Principia. >Incipiunt principia (?) Lilye etc. ordinis minorum< (oben stark beschnitten). Philosophia est divinarum humanarumque cognicio cum studio bene vivendi coniuncta. Bene phylosophia est triplex …–… scilicet quod sunt subiectum et obiectum et aliter non etc. >Expliciunt declaraciones trium principiorum quod pater Iohannes Lylie ordinis fratrum minorum Anglie etc.<.
    Vgl. Mailand, Biblioteca Ambrosiana, A 69 inf., 134r–140r, mit Zuschreibung an Antonius Andreae (Jaume Mensa I Valls, Antoni Andreu, mestre escotista. Balanç d’un segle d’estudis, in: Arxiu de textos catalans antics 31 [2014/16], S. 907). Neben dem Explicit: Quod scripsit frater Iohannes de Argentina.
  • 197v202v Auctoritates Aristotelis. >De generacione animalium etc.<. Cause vite in rebus sunt forma, finis, et efficiens …–… Librum de plantis non fecit Aristoteles sed discipulus eius Defrastus. Aristoteles non putrefit etc. etc. etc.
    Abschnittsweise übereinstimmend mit Les Auctoritates Aristotelis. Un florilège médiéval, hrsg. von Jacqueline Hamesse, Louvain 1974.
  • 203rv Tabula. Nachtrag, Inhaltsverzeichnis zu 168r197v, beginnend auf 203v. Zunächst Verweiszeichen, dann: Numquid in transmutacione substanciali materia prima perdit nomen et diffinicionem Explicit titilacio [sic] questionum trium principiorum Lylie etc. 203v Incipit continencia istarum questionum super tria principiis [sic] Iohannis Lylie Residuas questiones quere tali signo (Verweiszeichen) vel ferte folium
  • 204r211v De potentiis animae. >Incipit Lincoliensis de potenciis anime etc.< Secundum Lincoliensem sciencia est sicut arbor, cuius subiectum est radix …–… esse in potencia ad omnia intelligibilia etc. etc. >Explicit compendium curtum de potenciis anime per dominum Lincoliensem etc. Scriptum per f[ratrem] I[ohannem] R[üeffel] t[unc] te[mporis] st[udentem] in Angl[ia]<.
    Nicht übereinstimmend mit Walter Burleighs gleichnamigen Traktat, der häufig dem Bischof von Lincoln Robert Grosseteste zugeschireben wurde, vgl. Samuel Harrison Thomson, The writings of Robert Grosseteste, bishop of Lincoln 1235–1253, Cambridge 1940, S. 259.
  • 211v218r De terminis moralibus. Begriffserklärungen. >In nomine domini Amen<. >Incipit hic aliquid circa terminos morales<. Ad expediciorem noticiam habendam tractandorum in sciencia morali, quorundam terminorum positorum in libris ethicorum sunt aliqua premittenda …–… si est circa neccessaria autem est sciencia, sapientia, intellectus etc. >Sancte Francisce<.
  • 218r224v Auctoritates Aristotelis ethicorum. Sed notandum quod est differencia inter virtutes morales et intellectuales …–… 3o aliquis est finis, qui appetitur tantum propter se et numquam propter aliud, et ille est ultimus finis etc. etc. >Et sic finimus, laudetur deus et beatus pater sanctus Franciscus etc.<.
  • 225r Schema de bonis exterioribus. Omnis virtus moralis est circa bona exteriora
  • 225v Tabula. Item continencia questionum super octo libros phisicorum domini Lincoliensis secundum ordinem. Questiones primi libri: Numquid sunt plura principia quam tria
  • 226r De corpore mobili. Nachtrag. De […] ph[ysicorum]. Ad ostendendum, quod corpus mobile non est subiectum huius sciencie
    Fortgesetzt auf 225v unten.
  • 226v227r Schema de anima. Anima vegetabilis – sensibilis – rationalis
  • 227v Petrus de Aquila: Quaestiones in quattuor libros Sententiarum. Exzerpt. Utrum materiam dicat entitatem realem positivam distinctam realiter a forma. Quod non
    GW M32060: Petri de Aquila sectatoris nobilissimarum subtilissimi Joannis scoti doctrinarum libros hos sententiaru[m] quatuor quisquis enixe relegeris ..., Speyer 1480, lib. 2, dist. 12, q. 1. RS 653.
  • 228r237r Petrus Thomae: Tractatus brevis de modis distinctionum. >In nomine domini, Amen. Incipit aliquid circa modum distingwendi<. Quia secundum philosophum vel secundum sententiam philosophi et commentariorum 5o Metaphysice distinctio est propria passio entis …–… probatur in questionibus de ente duobus locis uel 3bus in 4a questione articulo 2o etc. et in 10 et 11 quodlibet etc. >Item explicit bonus tractatus de modo distingwendi etc. Quod frater Io[hannes] R[üeffel] t[unc] tem[poris] stu[dens] in Anglia<.
    Pere Tomàs, Tractatus brevis de modis distinctionum, hrsg. von Celia López Alcade / Josep Batalla, Santa Coloma de Queralt 2011, S. 284–346 mit zahlreichen Abweichungen, vor allem Kürzungen.
  • 237v Schema de anima. Anima diffinitur – a phisico sic: Anima est actus primus corporis
  • 238r253v Albertus de Orlamunde: Summa naturalium. Exzerpt (Buch V, de anima, Redaktion A). >//Alberti Magni< (oben beschnitten). Sicut ait Damascenus, impossibile est substantiam esse extra partem a sua naturali operacione …–… qua eligitur bonum gracia existente et malum gracia desistente etc. >Et est finis huius libri, laudetur deus semper<.
    Charles H. Lohr, Medieval Latin Aristotle Commentaries, in: Traditio 23 (1967), S. 346. Anschliessend: >Explicit liber de anima magistri Alberti Magni etc., scriptum per fratrem Ioh[annem] R[üeffel], b. s. semper etc.<.
  • 254r266r Tractatus de distinctionibus. Ut consequenti tractatus noticia limpidius habeatur, questio ipsum prosius [sic] declarativa consequenter sequitur. Que talis est, videlicet utrum illa que distinguntur formaliter, distinguntur realiter …–… homo est animal rationale etc. etc.
    Vgl. Müchen, Universitätsbibliothek, 4o cod. ms. 649, 202rb–203va (Text bricht ab).
  • 266v274v leer.
Kodikologische Einheit: Teil 4 (Bl. Bl. 275331, 1446)
Seiteneinrichtung: Begrenzung des Schriftraums meist Tinte, selten Stift, Schriftraum 10,5–11 × 7, 19–20 Zeilen.
Schrift und Hände: Jüngere gotische Buchkursive mit Schleifen von der Hand des Johannes Rüeffel.
Buchschmuck:
  • Rubriziert, rote Paragraphenzeichen und Überschriften, selten auch Unterstreichungen.
  • Einzeilige rote Lombarden.
  • Einzelne Wörter oder Formeln in Rot als Zeilenfüller am Absatzende.
Inhaltsangabe:
  • 275r321r Auctoritates Aristotelis. >Notabiles sunt hee propositiones primi libri<. Hee sunt propositiones primi libri phisicorum: Tunc unumquemque cognoscere arbitramur …–… sunt longioris vite eis, qui sunt in regione frigida. >Et sic terminatur sententia 2i libri de generacione<. 275r zur Physik (299r Inhaltsangabe zu den einzelnen Büchern), 300r zur Metaphysik, 304r zur Ethik, 315r zu De sensu et sensato, 316r zu De generatione et corruptione. Zuletzt: Deo gracias. Explicit sententia librorum de generacione. Incipiunt alique questiones notabiles circa diversa.
  • 321r328v Quaestiones circa diversa. 13 kurze Quaestionen über die Welt, die Teufel und die Engel. Queritur, utrum in celo et in corporibus supercelestibus sit materia, et videtur quod sic …–… sed ex determinato fit determinatum una sola transmutacione, et sic intelligitur philosophus in premissis, quare etc. etc. etc. >Expliciunt questiones notabiles valde scripte per me fratrem Iohannem Rüeffel tunc temporis studens [sic] Argentine. Anno domini mo cccco xlvio<.
  • 329r331v leer.