Basel, Universitätsbibliothek, A XI 38
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Aus: swisscollections, 2023.

Titre du manuscrit: Sermones de tempore et de sanctis
Période: 1. Viertel 15. Jahrhundert
Support: Papier, Wasserzeichen: Ochsenkopf, Piccard, Wasserzeichenkartei Nr. 80726, 80813 und 80819.
Volume: 1 Band (166 Blätter)
Format: 29,5 x 21-21,5 cm
Numérotation des pages: Moderne Bleistiftfoliierung: 1-166.
Composition des cahiers: Die Hs. besteht aus 14 Sechserlagen (Sexternionen): 8 VI96 + (VI-2)106 + 5 VI166, nach Bl. 106 zwei Blätter herausgerissen, nach Bl. 166 fehlt mindestens ein Doppelblatt, Textverlust. Lagenzählung zu Beginn der Lagen: 10 (107r, leicht beschnitten), 12 (131r, unbeschnitten). Reklamanten, fast unbeschnitten 118v und 142v, Reste 154v und 166v. In den Fälzen Pergamentstreifen, nebst solchen ohne Text Fragmente aus drei verschiedenen Handschriften, von der ältesten zudem Abklatsch in beiden Spiegeln (siehe auch Einband); nach Bl. 12 erhalten der Rest des um die erste Lage geführten ehemaligen Spiegelblatts, zusammen mit den Resten zweier Vorsatzblätter.
Mise en page: Begrenzung des Schriftraums mit Tinte, Schriftraum 20–20,5 × 15–15,5 cm, zweispaltig (6,5–7 cm), 34 (1rb) – 42 (90ra), ab 107ra 40 (108ra) – 51 (165va) Zeilen.
Type d'écritures et copistes: Jüngere gotische Buchkursive mit Schleifen, 1ra106vb von einer Hand, ab 107ra von einer anderen.
Décoration: Rubriziert: rote Strichelung; zwischen den einzelnen Predigten 2-5 Zeilen ausgespart, die Initialen und Überschriften jedoch nicht ausgeführt, Vorgaben für letztere (liturgische Verortung) am oberen Seitenrand teilweise erhalten; in Rot ausgeführt sind hingegen die Zwischentitel für die zweite Hälfte der meisten Predigten: Spiritualiter. Im ausgesparten Raum 107ra, 109ra und 113ra rote Initialen, daneben in Schwarz (statt der Bezeichnung des Sonntags) Perikopen-Initien in vergrösserter Schrift resp. Textura (Doppelung des Texts), 108rb und 112va die Zwischentitel (Spiritualiter) in gleicher Schrift (in Schwarz). 1ra14va rote Überschriften als Marginalien (ausserhalb der ausgesparten Zeilen); 25rb, 114va, 129va und 142ra zudem noch eigentliche rote Marginalien: queritur.
Reliure:
  • Mit hellem (ehem. weissem, vgl. Umschläge im Spiegel) Leder bezogene Holzdeckel, 15. Jh., Rücken neu. Im hinteren Spiegel: "Repariert: W. Bitz / Basel 1953". Auf dem Rückdeckel ehemals vier Buckel. Ehemals zwei nach vorn greifende Kantenschliessen, die beiden Metallrasten am Vorderdeckel erhalten, das Befestigungsplättchen der unteren, grösseren spitzblattförmig, ziseliert.
  • Fragmente einer liturgischen Pergamenths. des 12. od. 13. Jhs. in den Fälzen sowie nach Bl. 12 als Rest des vorderen Spiegelblatts, Abklatsch in beiden Spiegeln. Auf dem Vorderdeckel Titelschild: "Sermones de tempore et de sanctis", darüber Spur von einem zweiten Schild.
Matériel supplémentaire: An Bl. 15 und Bl. 107 Signakel, ersteres leuchtend rot, letzteres verblasst und beinahe abgerissen; an Bl. 1 war früher wohl ebenfalls ein Signakel angebracht (ausgerissen).
Langue principale: Latein
Sommaire:
Das in diesem Band (ab 15r) enthaltene neuplatonische Predigtcorpus entspricht weitgehend den Hss. Freiburg i.Ü., Franziskanerbibliothek, Ms 50 (1r–219v), München, Bayerische Staatsbibliothek, Clm 7654 (1r–222v) und Uppsala, Universitetsbibliotek, C 307 (1r–162v), ab Ostern zudem Klosterneuburg, Augustiner-Chorherrenstift, Cod. 332 (214ra–306va), vgl. die Textinitien und -schlüsse in Margarete Andersson-Schmitt / Monica Hedlund, Mittelalterliche Handschriften der Universitätsbibliothek Uppsala. Katalog über die C-Sammlung, Bd. 4, Stockholm 1991, S. 47–51 sowie das Digitalisat der Hs. in Klosterneuburg. Johannes Baptist Schneyer wies die Sammlung über drei Einzelpredigten (Hss. München und Uppsala) in seinem "Wegweiser zu lateinischen Predigtreihen des Mittelalters" nach, drei weitere, die in dieser Hs. enthalten sind, in dem mehrbändigen "Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters für die Zeit von 1150-1350", siehe unten. Drei der Predigten finden sich auch in UB Basel, A X 79 (192v–200r). Umstellungen und Zusätze (Abweichungen): Die kurze zweite Predigt (Nox praecessit) folgt in Freiburg erst als zwölfte (46v) nach einer Unregelmässigkeit und bricht dort nach wenigen Zeilen ab; in Clm 7654 steht sie ganz am Anfang, "Cum natus esset" und "Vide nemini dixeris" sind ebenfalls anders eingereiht; die Predigt "Missus est angelus" (30rb36va) fehlt in den Vergleichshandschriften; zusätzlich in Ms 50, 46v–47v als Nachtrag: "[I]n caritate radicati" (Eph 3,17). "Verba sunt apostoli et scripta in epistula hodierna. In quibus verbis nos hortatur primo ad perfectam caritatem", sowie 98r–100v "[P]rimum querite regnum dei" (Mt 6,33). "In verbo proposito duo notantur, scilicet quod temporalia sunt postponenda et celestia appetenda". Die beiden Zusätze am Ende von "Ego et pater tuus" und "Cum natus esset" finden sich nicht in UB Uppsala, C 307, 35r und 43r. Die drei Fastenpredigten 74va79va finden sich in Freiburg erst am Ende der ganzen Reihe; die übrigen Fastenpredigten (85vb106vb), die keine Sonntagspredigten sind, finden sich nicht in den Vergleichshandschriften. In Klosterneuburg fehlt "Vado ad patrem meum" (103v–106r), welche Predigt hingegen in BCCFribourg, Ms 50 länger ist als in A XI 38; in allen drei Vergleichshandschriften fehlt "Vado ad eum qui me misit" (120rb120vb), in Ms 50 dafür "Primum quaerite regnum dei" (Einschub 98r–100v). "Cum venerit paraclitus" (123rb124ra) und "Adolescens tibi dico" (153rb155vb) in Ms 50 und C 307 nicht enthalten, letztere aber in Klosterneuburg, Augustiner-Chorherrenstift, Cod. 332, 281rb–283vb; Ms 50 enthält aber zwei Predigten: "Trahe me" und "Si spiritu vivimus" (116r–122v), die in A XI 38 nicht enthalten sind, letztere in Uppsala an der Stelle von "Adolescens tibi dico".
  • 1ra-14vb Sermones de sanctis vel de communi sanctorum. 6 Predigten: Jacobus maior, Simon und Judas, Katharina, Gregorius, Franciscus, Petrus, sowie eine kurze Anmerkung: De dedicatione.
    • (1rb-2rb) De sancto Jacobo >De sancto Nicolao vel alio< Dilexisti iusticiam et odisti iniquitatem [Ps 44,8]. In verbis propositis beatus Iacobus commendatur actibus scilicet a virtutis appeticione, ibi: Dilexisti iusticiam …–… et primo nota membrum scilicet quid sit vita activa si vis. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: De sancto Iacobo vel alio sancto.
    • (2rb-4rb) De Simone et Juda. >Simonis et Iude< Ego vos elegi de mundo ut eatis [Io 15,16]. Cum ad divina providencia spectet cuncta disponere et ordinare secundum quod ait Boecius …–… scilicet quod fructus eorum mansit ut dictum est. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: Symonis et Iude.
    • (4rb-6va) De sancta Katharina. >Katharine< Surgam et circuibo civitatem [Ct 3,2–4]. Scribitur verbum propositum et potest convenienter sumi ad laudem et gloriam sancte Katharine vel huius sancti N. in quo quidem verbo duo scilicet conversionis ad deum modus, ibi: Surgam etc. 2o conversionis fructus, ibi: Inveni quem diligit anima mea …–… habuit enim in memoria deum ab annis discrecionis sue usque ad mortem etc. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: De sancto Katharina vel alio sancto.
    • (6vb-8vb) De sancto Gregorio. >Gregorii< Inveni quem diligit anima mea [Ct 3,4]. Verba ista sumenda prout concurrunt presenti festivitati et eciam nostre utilitati, debetis scire quod possunt esse istius sancti vel eciam cuiuslibet hominis vel anime devote que peregit tempus hoc ut merito debuit …–… Que autem sit domus genitricis anime vel matris eius quere in sermonibus super Cantica, sermone qui incipit: Ecce iste venit, de quarto adventu domini qui intime terminatur. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: De sancto Gregorio vel quolibet sancto.
    • (8vb-11va) De sancto Francisco. >Francisci< Qui vult venire post me abneget [Lc 9,23]. Beatus Petrus qui reliquerat omnia putans se supremum statum attigisse ait Matthei 19no [Mt 19,27]: Ecce nos reliquimus omnia et secuti sumus te. Sed quia modicum est et non magnum aput me propter illum qui est super omnia relinquere omnia ideo deus addidit: Qui vult venire post me et cetera …–… sed compassionis gladius ipsius animam pertransivit ex affeccione crucifixi. Vorgabe für die Rubrik, stark beschnitten: De sancto Francisco vel quolibet sancto. Vgl. Schneyer, Bd. 6, S. 545, Nr. 128 = UB Basel, B VI 15, 54r-v (und B X 19, 155vb-157va, beide) aus dem Predigerkloster, eine Predigt "de uno martire", die als Ausgangspunkt für diese ausführlichere, abweichende franziskanische Bearbeitung gedient haben mag.
    • (11va-14va) De sancto Petro >Petri< Tu es Christus filius dei vivi [Mt 16,16]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno in quo quidem verbum innuuntur duo: primo ostenditur divine essencie immutabilis cum dicitur: Tu es …–… unde isto opere penoso supertendente culpam peccator non satisfacit sed meretur etc. Vorgabe für die Rubrik, beschnitten: De sancto Petro vel quolibet confessore.
    • (14va-vb) Nota de dedicatione. >De dedicacione< Nota quod quatuor sunt que impedunt nos videre Christum que signantur nobis in Zacheo qui non potuit videre Christum …–… ita nos debemus resistere viciis, Amen etc. etc. Vorgabe für die Rubrik: In dedicacione.
  • 15ra-74va Sermones de tempore. Advent – Quinquagesima, 17 Predigten.
    • (15ra-17va) [Dominica prima Adventus]. Erunt signa [Lc 21,25]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem ipse dominus principaliter duo intendit: primo enim intendit peccatoribus incuttere timorem …–… et hoc est vera mobilitas, dicit ergo [Lc 21,26]: Virtutes celorum movebuntur. Schneyer, Wegweiser, S. 266 (mit Verweis auf Clm 7654, 3r). BCCFribourg, Ms 50, 1r–3v (… et hoc est vera immobilitas).
    • (17va-19ra) Dominica prima Adventus. Nox precessit [Rm 13,12]. In verbo proposito duplex hominis vita vel status describitur, primus scilicet culpe …–… Ita enim exivit a patre quod tamen non mansit extra patrem, unde Anshelmus: Exivit enim ut idem ipsum de eodem tendens in ipsum. Rogemus. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: Dominica prima adventus. Schneyer, Wegweiser, S. 386 (mit Verweis auf Clm 7654, 1r). BCCFribourg, Ms 50, 46v (Fragment); nicht enthalten in UB Uppsala, C 307.
    • (19ra-24ra) [Dominica secunda Adventus]. Cum audisset Mt xi [Mt 11,2] et in ewangelio hodierno, quia secundum quod ait Philosophus 2o ethycorum ex similibus actibus habitus fiunt …–… Iam enim omne quod non est essencialiter deus desipit et solus deus sapit sibi et ideo pro eo langwescit etc. BCCFribourg, Ms 50, 4r–9v.
    • (24ra-27ra) Dominica tertia Adventus. Parate viam domini [Io 1,23 / Mc 1,3]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem ewangelio tria possunt notari: primo Iudeorum seu Phariseorum perversitas …–… verbum divinum in ipsa concipitur et nobilissime generatur. Vorgabe für die Rubrik, stark beschnitten: Dominica 3[a] adventus. Schneyer, Wegweiser, S. 399 (mit Verweis auf UB Uppsala, C 307, 11r). BCCFribourg, Ms 50, 9v–13r.
    • (27ra-30rb) [Dominica quarta Adventus]. Videbit omnis caro [Lc 3,6]. Nobilis est sensus visus quia scire facit et multas rerum differencias demonstrat, ait Aristoteles primo Methaphysice …–… et tunc deus destruit omne malum in anima illustracione adventus sui. BCCFribourg, Ms 50, 13r–16v; findet sich kürzer auch in UB Basel, A X 79, 192v–195r (ohne den letzten Teil, vgl. 29rb letzte Zeile).
    • (30rb-36va) Feria quarta quattuor temporum. Missus est angelus [Lc 1,26]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem ewangelio 4or per ordinem sunt notanda: primo ponitur angeli salutantis destinacio …–… Tercio in mea intimitate est deus ut dictum est, et per consequens omnia, unde non est inconsequens si fiant ex ea omnia ut et nos etc. Vorgabe für die Rubrik, stark beschnitten: Feria 4[a] 4[or] temporum. Nicht enthalten in CCFribourg, Ms 50 und UB Uppsala C 307, wohl aber in Clm 7654, 21v.
    • (36va-40rb) In Nativitate domini. Peperit filium suum primogenitum, Luce iio [Lc 2,7], et in ewangelio misse iam cantante, quia ut ait Leo papa in quodam sermone imminentis festivitatis: Excedit quidem dulcissimi multumque supereminet …–… … et solis istis dabitur pax felicitatis eterne ad quam nos etc. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: In nativitate domini. Nachträgl. Überschrift: In nativitate domini, de Evangelio prime misse. Sermo notabilis per modum postille. BCCFribourg, Ms 50, 16v–20v; wiederum kürzer auch in UB Basel, A X 79, 197v–200r (vgl. 39va, neunte Zeile von unten).
    • (40ra-42rb) [In Epiphania domini]. Cum natus esset Ihesus [Mt 2,1]. In isto ewangelio ipse ewangelista 4or nobis ostendit: primo dubietatem sollicite inquisicionis …–… Sequitur: Qui cum audissent regem abierunt etc. Vorgabe für die Rubrik, stark beschnitten: In epiphania domini. BCCFribourg, Ms 50, 30r–33r (sedubitatem sollicite inquisicionis, in UB Uppsala, C 307, 32v: sollicitatem sedule inquisicionis); UB Basel, A X 79, 195r–197r (… sedulitatem sollicite inquisicionis).
    • (42va-45vb) Dominica infra octavam Nativitatis. Gracia dei erat in illo [Lc 2,40]. In ewangelio hodierno multi multa laudant et commendant, sed illud solum laude dignum reputo …–… Quarto ipse est potens supra omnia opera sua ac admirabilis potencia illius. Vorgabe für die (42rb) nicht ausgeführte Rubrik, stark beschnitten: Dominica infra octavam nativitatis domini , von anderer Hand wiederholt (unbeschnitten). BCCFribourg, Ms 50, 20v–24v.
    • (45vb-50va) [Dominica infra octavam Nativitatis]. Ego et pater tuus dolentes querebamus te, Luce ii [Lc 2,48], et in ewangelio hodierno quia res ammissa quanto plus diligitur tanto magis amittens turbatur …–… non posset perseverare. Rogemus ergo. BCCFribourg, Ms 50, 24v–29v (mit einem Zusatz 29v, fortgesetzt auf 42v, dann 36r).
    • (50va-54va) [Dominica secunda post Epiphaniam]. Nupcie facte sunt [Io 2,1]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem ewangelio secundum litteralem intellectum tria per ordinem ostenduntur: primo matrimonii dignitas …–… et ideo sponsus dicit se vulneratum in uno occulorum sponse, id est voluntate, et crine, id est intellectu, etc. BCCFribourg, Ms 50, 33v–38r.
    • (54vb-57rb) Dominica tertia post Epiphaniam. Vide nemini dixeris Mt vii [Mt 8,4], et in ewangelio hodierno secundum quod scribit Paulus in suo raptu audivit et intellexit ea que non licebat homini loqui …–… Sed sensi quod frequenter et multipliciter potest deordinari aliorum ordinacio, est [sic] visum est michi melius tibi soli propter te vivere quam aliis tecum intendere, ideo etc. rogemus ergo. Vorgabe für die Rubrik: Dominica ia post epiphaniam. BCCFribourg, Ms 50, 43r–46r.
    • (57rb-60va) [Dominica quarta post Epiphaniam]. Ascendente Iesu in naviculam Mt viiio [Mt 8.23] vel thema Domine salva nos perimus, Mt viiio. In quo quidem ewangelio ewangelista tria nobis ostendit: primo periculum naufragii …–… [60rb ] et ideo bene et digne arguitur de inobediencia peccator in iudicio ab omni creatura que scilicet deo suo semper obediens fuit. BCCFribourg, Ms 50, 38v–42v.
    • (60va-63rb) [Dominica quinta post Epiphaniam]. Colligite primum zizania Mt xiii [Mt 13,30], et in ewangelio hodierno, quia secundum Philosophum opposita iuxta se posita magis elucescunt, ideo Christus in verbis propositis ponit duo opposita …–… et vita vestra abscondita est cum Christo deo etc., quod nobis etc. BCCFribourg, Ms 50, 49r–52r.
    • (63rb-67vb) Dominica in Septuagesima. Hii novissimi una hora fecerunt Mt xxo [Mt 20,11], et in ewangelio hodierno, quia secundum sententiam Philosophi unum et idem diversis respectibus plura potest representare …–… Et ideo videndum est de 2o qualiter formavit me deus secundum se in mea nobilitate, de quo vide si placet infra, dominica lxe etc. Vorgabe für die Rubrik, leicht beschnitten: Dominica in lxxa. BCCFribourg, Ms 50, 52v–58r.
    • (67vb-71rb) Dominica in Sexagesima. Exiit qui seminat Luce viiio [Lc 8,5], et in ewangelio hodierno quia secundum quod vulgariter dicitur quod ad similitudinem seminis oritur vel saltem oriri debet fructus segetis …–… Et hec racio est quare in uno et non in alio se manifestant, de 3o vide infra in sermone dominica prima post pentecosten. Vorgabe für die Rubrik, stark beschnitten: Dominica in lxa. BCCFribourg, Ms 50, 58r–62r.
    • (71rb-74va) [Dominica in Quinquagesima]. Respice fides tua Luce xviii [Lc 18,42], et in ewangelio hodierno, quia secundum quod ait Philosophus primo metaphysice inter omnes sensus sensus visus plus diligitur et amatur eo quod plures differentias rerum ostendit …–… scilicet quod tu est videbimus id est in te qui es lumen etc. BCCFribourg, Ms 50, 62r–66r.
  • 74va-106vb Sermones de tempore. Fastenzeit, 13 Predigten.
    • (74va-79va) Dominica [prima] in Quadragesima. Ductus est Ihesus in desertum, Mt iiiio [Mt 4,1], et in ewangelio hodierno, quia secundum Augustinum omnis Christi accio nostra est instruccio, ideo ex duccione Christi in desertum nobis duo innuuntur: primo quod spiritus noster debet esse separatus a terrenis …–… ut graviter temptat et impellat homines ad peccandum secundum Iohannem in Apocalypsi. Vorgabe für die Rubrik, stark beschnitten: Dominica in xla. Vgl. Schneyer, Bd. 4, S. 259, Nr. 63. BCCFribourg, Ms 50, 210r–215v (mit anderem Schluss).
    • (79va-81va) Dominica secunda in Quadragesima. Faciamus hic tria tabernacula [Mt 17,4]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo duo nobis proponit que neccessaria nobis sunt ad solvendum …–… [81rb ] Cum minasset Moyses idest anima devota gregem idest omnes sensus anime in interiora deserti idest in occultacione in die idest illi sancte trinitatis ibi apparuit in rubo igneo idest in unitate essencie. Vorgabe für die Rubrik: Dominica 2a in xla. BCCFribourg, Ms 50, 216r–217v.
    • (81va-85vb) Dominica tertia in Quadragesima. Ambulans per loca arida Luce xi [Lc 11, 24 / Mt 12,43], et in ewangelio hodierno in quo quidem verbo moraliter possunt tria notari: primo devocio peccatorum …–… Sic spiritus humanus ex inordinato amore eternorum alleniatus ascendit sursum per itintera recta equitatis ad eterna quod nobis etc. Vorgabe für die Rubrik: Dominica 3[a] in lxa. BCCFribourg, Ms 50, 218r–219v (mit anderem Schluss).
    • (85vb-88rb) [Dominica quarta in Quadragesima]. Subiit Ihesus in monte Io vi [Io 6,3]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo secundum intellectum spiritualem tria nobis ostenduntur: primo enim ostenditur vite perfecte fructus …–… sed omnia debes vincere que tibi nocere possunt spiritualiter et impedire et mediare adeo etc.
    • (88rb-91va) Dominica in passione domini. Qui ex deo est verba dei audit, Io viii [Io 8,47], et in ewangelio hodierno. Istud verbum secundum litteralem intellectum est verbum Christi Iudeis …–… ut talem habentes dicere possint: Nostra conversacio est in celis, Ad Phi. 3o [Phil 3,20], de xio vel xii fructu vel signo. Rogemus. Vorgabe für die Rubrik: Dominica in passione domini.
    • (91va-94va) Dominica palmarum. Ecce rex tuus venit ter, Mt xxi [Mt 21,5]. In quo quidem verbo tria notantur circa adventum domini: primo istius adventus demonstracio …–… et in beatitudine homo angelo equari non posset cum tamen futuri sint homines sicut angeli dei in celo. Vorgabe für die Rubrik: Dominica palmarum.
    • (94va-95rb) [Feria quarta Cinerum]. Tesaurizate vobis tesauros in celo, Mt 6o [Mt 6,20], et in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo mistice intellecto duo facit ipse salvator: primo hortatur nos ad meritorum congregacio …–… quia omne quod in deo est deus est, et ideo solus querendus est et tesaurizandus cum hec omnia perfecta in eo sint.
    • (95rb-98rb) [Feria quarta Cinerum]. Tesaurizate vobis tesauros in celo, Mt 6o [Mt 6,20]. Nota divisio supra, dicit enim beatus Mt quod dominus noster quadam vice instruens discipulos suos in persona omnium hominum dixit: Cum ieiunatis …–… … et sic est de omnibus ponentibus fidem et spem in deo etc.
    • (98rb-99rb) [Feria quinta Cinerum]. Ego veniam et curabo eum, Mt viiio [Mt 8,7], et in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo sancto mistice intellecto duo notantur: primo ipsius anime a deo excitacio …–… hoc est quia puritas cordis sibi deficit secundum quam deiformis bonitas mensuratur.
    • (99rb-101rb) Feria quinta Cinerum. Ego veniam et curabo eum, Mt viiio [Mt 8,7], et in ewangelio hodierno. Nota divisionem supra, secundum quia ewangelium loquitur de curacione a Christo cuiusdam servi centurionis …–… … unde dicitur in Luce [Lc 7,10] quod qui missi fuerant reversi sunt et invenerunt puerum sanum etc. Vorgabe für die Rubrik: Feria 5a post cinerum.
    • (101rb-102ra) Feria sexta Cinerum. >6a post cinerum < [am Rand, in Rot] Estote perfecti Matthei vo [Mt 5,48], et in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo ad literam ipse salvator duo tangit: primo enim nos hortatur ad virtutum operacionem …–… et ideo cadit anima in diversitatem essencie ad eo et sic accipit racionem creature etc.
    • (102ra-105va) [Feria sexta Cinerum]. Estote perfecti Matthei vo [Mt 5,48], et in ewangelio hodierno. Nota divisio supra, dicit enim beatus Mattheus quod dominus quadam vice informans discipulos suos in persona (eigtl. impersona) omnium Christianorum de modo vivendi in sanctitate docuit eos et nos de tribus …–… aut intuitu temporalis mercedis aut humane laudis aut alicuius vanitatis.
    • (105va-106vb) [Sabbato Cinerum]. Ascendit ad illos in navem, prosecucio accipe Que sursum sunt etc. [Mc 6,51 / Col 3,1]. Videamus hystoriam ewangelii, dicit enim beatus Marcus capitulo 6o quod cum dominus noster quadam vice refecisset quinque milia hominum ex quinque panibus et duobus piscibus …–… Dicendum quod subito in Christi ascensu facta sunt tria miracula: primo quia Tercio quia // Bricht ab, nach Bl. 106 zwei Blätter herausgerissen.
  • 107ra-166vb Sermones de tempore. Ostern – 23. Sonntag nach Pfingsten, 34 Predigten.
    • (107ra-109ra) [Dominica resurrectionis domini]. Iesum queritis Nazarenum crucifixum, Mt xvio [Mc 16,6], in ewangelio hodierno quia 2m quod ait Philosophus in libro de animalibus, requiescunt naturalia in loco proprio animalia completo desiderio intellectualia in operacione sibi debita …–… quia nichil ibi est ubi deus non est, etc. Rogemus ergo dominum. Sequitur feria 2a in pascha. BCCFribourg, Ms 50, 73r–76v.
    • (109rb-113ra) [Feria secunda Paschae]. Duo ex discipulis [Lc 24,13], in ewangelio hodierno, quia secundum quod ait Gregorius minus quam inter duos caritas haberi non potest …–… et isti duo discipuli in hoc lumen viderunt et cognoverunt deum quia ipsa die scilicet in lumen inerunt. Rogemus ergo. BCCFribourg, Ms 50, 76v–84r.
    • (113rb-114rb) [Feria tertia Paschae]. Spiritus carnem et ossa non habet, Luce 24 [Lc 24,39] et in ewangelio hodierno, quia enim gravia tendunt deorsum levia vero sursum testante Philosopho …–… ergo talibus se dare est vanitatibus vacare et spiritum adhuc carnem et ossa habere etc. Sequitur. BCCFribourg, Ms 50, 84r–86v.
    • (114rb-115vb) [Dominica prima post Pascha]. Insufflavit in facies eorum [Io 20,22]. In verbis premissis duo tanguntur, primo spiritus sancti dacio …–… id est aliquam graciam contulit. BCCFribourg, Ms 50, 86v–89r.
    • (115vb-118ra) [Dominica secunda post Pascha]. Pastor bonus animam suam dat pro ovibus suis, Io. x [Io 10,11], et in ewangelio hodierno, verbum propositum 2m litteralem intellectum est verbum Christi discipulos suos una cum Phariseis alloquentis …–… in qua anima solum cum celestibus conversatur et in pace cum spiritu sancto vivit. BCCFribourg, Ms 50, 89v–93v.
    • (118ra-120ra) [Dominica tertia post Pascha]. Modicum et iam non videbitis me iterum etc., Io. 16 [Io 16,16], et in ewangelium hodiernum 2m verbum propositum 2m litteralem intellectum est verbum Christi discipulos suos ante passione sua …–… iugiter ymaginari deberemus nostram mortem et humane miserie statum et stare cum Helya quasi in oculo speculante. Rogemus ergo. BCCFribourg, Ms 50, 93v–98r.
    • (120rb-120vb) [Dominica quarta post Pascha]. Vado ad eum qui me misit [Io 16,5]. Conswevit dominus quando facturus erat aliquod grande opus illud predicavit amicis suis per longum tempus antequam fiat …–… hec laudacio est dominice gracie collacio sine augmentacio. Rogemus Schneyer, Bd. 1, S. 305, Nr. 200 (Antonius Azaro de Parma). Nicht enthalten in BCCFribourg, Ms 50 und UB Uppsala C 307, in ersterer Hs. dafür «Primum quaerite regnum dei» (Nachtrag 98r–100v).
    • (120vb-122rb) [Dominica quinta post Pascha]. Exivi a patre [Io 16,28]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem ewangelio Christus Ihesus tria nobis insinuat: primo suam eternam generacionem …–… Sed notandum gressus anime ad deum cum dicitur: Iterum relinquo mundum et vado ad patrem, de quo notandum, etc. BCCFribourg, Ms 50, 101r–103v; der Schluss wie dort und in Klosterneuburg, Cod. 332, 234vb (nicht wie UB Uppsala, C 307, 87r).
    • (122rb-123rb) [In ascensione domini]. Vado ad patrem [Io 16,16]. Hec verba in sensu quem dat ewangelium sunt verba Chrsti ad discipulos ante ascensionem suam et passionem …–… ad hoc quod ipsa acquirat unionem perfectam. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, 104r–106r, dort mit Fortsetzung 103v, vgl. den Basler Schluss auf 105v, Zeile 14; in Klosterneuburg, Augustiner-Chorherrenstift, Cod. 332 nicht vorhanden; der Schluss nicht übereinstimmend mit UB Uppsala, C 307, 89v.
    • (123rb-124ra) [Dominica sexta post Pascha]. Cum venerit paraclitus [Io 15,26]. Dominica sequenti recolit ecclesia adventum spiritus sancti in apostolos et sicut tunc spiritus sanctus venit in eos per signum visibile sic credit ecclesia quod eodem modo invisibiliter venturus sit in eos …–… nisi peniteant de peccatis commissis et de negligenciis peractis. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, UB Uppsala, C 307 und Klosterneuburg, Cod. 332 nicht enthalten.
    • (124ra-125vb) [In die sancto Pentecostes]. Si quis diligit me [Io 14,23]. Hodie sancta mater ecclesia sollempnizat adventum spiritus sancti in discipulos …–… Elevat in desiderium supernorum, ordinat vicem per uniformitatem. BCCFribourg, Ms 50, 106v–109v.
    • (126ra-129ra) [Dominica prima post Pentecosten]. Perfectus autem omnis erit Luce 6o [Lc 6,40], et in ewangelio hodierno quia 2m quod ait Philosophus unaqueque res appetit esse …–… quia scio quod deus de bono meo magis quam ego semper sollicitus est. Sequitur dominica 2a. BCCFribourg, Ms 50, 110r–115v; der Schluss wie dort und in Klosterneuburg, Cod. 332, 241rb (nicht wie UB Uppsala, C 307, 98r).
    • (129ra-130vb) [Dominica secunda post Pentecosten]. Omnia parata sunt [Lc 14,17]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo illud celeste convivium commendatur nobis a 2[b]us: primo ab affluencia generali …–… … pulveres vero sunt omnes res corporales, et ideo deus querendus est scilicet extra omnem locum scilicet in eternitate, ubi nullus pulvis adherere potest. BCCFribourg, Ms 50, 123r–126r.
    • (130vb-132vb) [Dominica tertia post Pentecosten]. Gaudium erit angelis dei, Luce xv [Lc 15,10] et in ewangelio hodierno, quia 2m quod dicit Richardus de contemplacione libro 3 capitulo ultimo: Sine cooperacione gracia dei omnino non sufficimus vel ad cognicionem veritatis vel ad amorem trinitatis …–… [132va ] Et quia ipsum est ita perfectum quod includit essenciam, que est principium omnis create perfectionis et increate deitatis. De istis require plus in sermonibus occultis. BCCFribourg, Ms 50, 126v–130v.
    • (133vb-135ra) [Dominica quarta post Pentecosten]. Duc in altum et laxate recia ad capturam, Luce 5 [Lc 5,4], et in ewangelio hodierno, quia secundum Bernhardum: Cui terrena sapiunt signum est quod celestia desipiunt …–… et omne esse ab eterno est exemplatum et ydeatum. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, 131r–135v.
    • (135ra-137rb) [Dominica V post Pentecosten]. Nisi habundaverit iusticia [Mt 5,20]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo duo tanguntur vel innuntur: primum est quid nos inpeditur et privat regno celorum …–… et eciam ab ipsa anima vel eciam a seipso quasi dividitur quod tanto facilius et perfectius ad illud intimum dei ingreditur, quod nobis prestare etc. BCCFribourg, Ms 50, 135v–140r.
    • (137rb-139ra) [Dominica VI post Pentecosten]. Si dimisero eos ieiunos Mrum 8 [Mc 8,3], et in ewangelio hodierno, quia 2m Augustinum in via dei non progredi regredi est …–… eo quod assereret sibi propter oculos maxime placuisse. Rogemus ergo dominum etc. BCCFribourg, Ms 50, 140r–144r.
    • (139rb-140va) Dominica VII post Pentecosten. >Dominica viii post octavas penth.< (Nachtrag). Qui facit voluntatem patris mei [Mt 7,21]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, in quo quidem ewangelio primo docet nos mala atque suspecta consorcia fugere …–… ideo volentibus inducere veterem legem dixit Petrus in Actibus [Act 15,10]: Vultis imponere iugum super nos quod nec nos nec patres nostri portare poteramus. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, 144r–147r.
    • (140va-142rb) [Dominica VIII post Pentecosten]. Debitores sumus [Rm 8,12]. In verbo proposito tria sunt consideranda: primo quid carni debeamus …–… Item quando pauperes sunt in celo recordantur beneficiorum suorum. Rogemus ergo deum etc. BCCFribourg, Ms 50, 147r–150v.
    • (142rb-144ra) [Dominica IX post Pentecosten]. Videns dominus civitatem flevit super illam, Luce 19 [Lc 19,41], et in ewangelio hodierno, in quo quidem ewangelio ewangelista duo proponit: primo enim ponitur dulcor compassionis …–… [143vb ] Ego fui cum Petro et Iohanne maximis principibus regni celestis, et sic ab eis recessi quod non fui emendatus de eis in uno puncto. Et ideo gracias tibi ago deus meus quod ego cor meum semper tenui in omni mea conversacione quod ego adhuc numquam de aliqua re scandalisatus fui postquam incepi intelligere bonum et malum. Rogemus ergo dominum etc. BCCFribourg, Ms 50, 151r–154r (mit deutschen Begriffen im Schlussteil).
    • (144ra-146ra) [Dominica X post Pentecosten]. Deus propicius esto mihi precatori, Luce 14 [Lc 18,13], et in ewangelio hodierno, quia enim homines ex ordinata peticione cicius exaudiuntur …–… 3o omnis reficit dum eis diversa fercula spiritualia apponit, quere De dono spiritus sancti, si vis dono 2o, capitulo 3o. Dominica xia. BCCFribourg, Ms 50, 154v–158v.
    • (146ra-147vb) [Dominica XI post Pentecosten]. Apprehendens eum de turba Marci 7o [Mc 7,33], et in ewangelio hodierno quia sicut vulgariter dicitur: Ubi multitudo ibi confusio …–… ut amplius cognoscat amarum esse quod deseruit, quo magis dulce sentit quod invenit etc. BCCFribourg, Ms 50, 159r–163r.
    • (147va-149va) [Dominica XII post Pentecosten]. Beati occuli qui vident que vos videtis, Luce xi [Lc 10,23], et in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo salvator ostendit duo, primo in quo consistit beatitudo …–… sicut apostoli de quibus dicit Christus hodie in ewangelio: Beati oculi qui vident que vos sicilicet apostoli videtis scilicet omne quod in divina essencia est etc. BCCFribourg, Ms 50, 163r–167r.
    • (149vb-151ra) [Dominica XIII post Pentecosten]. Cum iret Ihesus in Ierusalem Luce 17 [Lc 17,11] et in ewangelio hodierno, quia omnis Christi actio est nostra instructio, 2m Gregorium …–… Christus nullum sanavit in corpore quem prius non sanaret in mente. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, 167r–170r.
    • (151ra-153rb) [Dominica XIV post Pentecosten]. Nemo potest duobus dominis servire [Mt 6,24]. Videamus ergo hystoriam ewangelii. Dicit enim beatus Mt quod dominus predicans Ubi est sciendum quod Christus in monte ante ostenderat …–… 3o respectu nostri, quia nos debemus ea habere pro adiectis nostre principalis subsistencie etc. Rogemus etc. BCCFribourg, Ms 50, 170v–175v.
    • (153b-154vb) [Dominica XV]. Adolescens tibi dico surge, Luce 7 [Lc 7,14], et in ewangelio hodierno quia 2m quod ait ipse sapiens Proverbiis 30 tria sunt mihi difficilia [Prv 30,18] …–… nos reducat ad vitam spiritualem qui est vita gracie et tandem perducat nos ad vitam glorie etc. Nicht enthalten in BCCFribourg, Ms 50 und UB Uppsala, C 307; Klosterneuburg, Augustiner-Chorherrenstift, Cod. 332, 281rb–283vb.
    • (154va-155vb) Dominica XVI post Pentecosten]. Flecto genua mea [Eph 3,14]. Verbum illud acceptum 2m intellectum litteralem tunc est verbum apostoli prout in ipsis alloquitur omnem hominem …–… Sed qui optimum opus facit ille redimit tempus vi, hoc vocatur illud optimum stat extra creaturam in nuda deitate, et tunc vere tempus est redemptum Sed quando est homo mortuus in deo, dico quod tunc quando omne mortuum est in eo quod medium potest facere in nos vel eum et deum etc. BCCFribourg, Ms 50, 176r–178r (mit Einschub auf Deutsch).
    • (155vb-158vb) [Dominica XVII post Pentecosten]. Diliges dominum deum tuum Mt 22 [Mt 22,37], et in ewangelio hodierno quia sicut ait Crisostomus cognoscere deum unum proprie est humane nature …–… et dicitur estaticus quasi alienativus quia omnem amantem alienat a semetipso et traderet cum suo dilecto. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, 178v–184v.
    • (158vb-160ra) [Dominica XVIII post Pentecosten]. Surge et vade in domum tuam [Mt 9,6]. Verbum propositum scribitur in ewangelio hodierno, quod quidem verbum spiritualiter intellectum potest esse verbum dei ad animam …–… … Ita qui sic unitur deo spiritualiter deificatur ut non appareant ibi nisi divine disposiciones, hec autem unio hic, incipitur et in beatitudine perficitur etc. Rogemus. BCCFribourg, Ms 50, 184v–187v.
    • (160rb-162ra) [Dominica XIX post Pentecosten]. Omnia parata sunt, venite ad nupcias, Mt 22 [Mt 22,4], et in ewangelio hodierno, sed quia ista hystoria 2m quod sonat nichil facit ad salutem anime …–… Et hec sunt 4or fercula seu gaudia que amministrat deus in tribus personis dei et coniuncti spiritibus beatis perfruicionem et spiritibus in via constitutis per debitam corporis Christi sumpcionem et per devotam imperfecta abdicatione contemplacionem. Rogemus ergo dominum etc. BCCFribourg, Ms 50, 187v–191v; Text bricht ab in UB Uppsala, C 307 (162v).
    • (162ra-163va) [Dominica XX post Pentecosten]. Vade filius tuus vivit, Io 4 [Io 4,50] et in ewangelio hodierno, in quo quidem verbo ipse salvator duo nobis insinuat: primo suum desiderium nostre perfeccionis …–… Ideo intellectus potencialis assimulatur lumine naturali seu serotino Intellectus vero agens assimulatur matutino lumine … Prima habet se loco reguli, 2a loco Christi, ubi iste filius scilicet spiritus noster vivificatur etc. etc.
    • (163va-165rb) [Dominica XXI post Pentecosten]. Pacienciam habe in me et omnia reddam tibi, Mt 14 [Mt 18,26], et in ewangelio hodierno in quo quidem ewangelio duo insinuuntur: primo quanta sit habundancia divine misericordie …–… Per aritatem sive siccitatem potest accipere domini amoris carenciam, unde Psalmus [Ps 142,6]: Anima mea sicut terra sine aqua tibi. Gloria bona est ibidem. BCCFribourg, Ms 50, 195r–200r.
    • (165rb-166vb) [Dominica XXII post Pentecosten]. Oro ut caritas vestra [Phil 1,9]. Verbum propositum scribitur in epistula hodierna quia 2m doctrinam beati Augustini 15 De civitate …–… et debemus resurgere de morte iniquitatum [BCCFribourg, Ms 50, 203v mit dt. Übersetzung: der untugend], et debemus vivere in lumen eterne veritatis, quam etc. BCCFribourg, Ms 50, 200v–203v.
    • (166vb) [Dominica XXIII post Pentecosten]. Surgens Ihesus sequebantur eum discipuli eius, Mt 9 [Mt 9,19], et in ewangelio hodierno quia secundum apostolum omnis Christi actio est nostra instruccio, ideo ewangelista in hoc facto Christi animam devotam ad perfecte sequendum suum dilectum scilicet Iesum primo ostendit ei obiectum delectabile …–… Ecce unus princeps mangnus inter Iudeos, qualis fuerit ille princeps vel quale fuerit sibi nomen non dicitur hic // Bricht gleich nach dem Beginn (nach 18 Zeilen) ab. Text bricht auch ab in Klosterneuburg, Augustiner-Chorherrenstift, Cod. 332 (306va); vollständig in BCCFribourg, Ms 50, 203v–209v.
Origine du manuscrit: Die Hs. lässt sich aufgrund der Wasserzeichen in das erste Viertel des 15. Jahrhunderts datieren. Sie ist demnach jünger als Ms 50 im Freiburger Franziskanerkloster (Couvent des Cordeliers).
Provenance du manuscrit: 166v Liber Carth[usiensium] Basilee", wohl von der gleichen Hand wie die nachgetragene Überschrift 36va, 15. Jh. (vor 1480).
Acquisition du manuscrit: 1r und 166v Stempel (rund, 9 mm): "Universitätsbibliothek / Basel", 20. Jh.
Bibliographischer Nachweis
  • Steinmann, Martin. - Ungedruckte Beschreibung
Literatur
  • Führer, Dörthe; Mangold, Mikkel. - Katalog der mittelalterlichen Handschriften des Franziskanerklosters Freiburg. - Basel, 2023, S. 31f. (Einleitung) und 164-169 (Beschreibung von BCCFribourg, Ms 50).
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